Kultura picia w Polsce – jak zmieniała się na przestrzeni lat?

18 Listopad 2022 rok, godzina 10:09

Sposób picia alkoholu, jego rodzaje i ogólne spożycie w przeliczeniu na czysty alkohol zmieniają się w czasie i o ile czasy PRL-u kojarzone są przede wszystkim z czystą wódką, o tyle współcześnie dominującym trunkiem jest piwo. Warto podkreślić, że dostępność różnych rodzajów alkoholi jest dzisiaj dużo większa niż kiedyś. Obecnie każdy może wybierać spośród bogatej oferty browarów, również tych mniejszych, sprzedających piwa kraftowe, sięgać po wina, whisky i inne zagraniczne alkohole mocne.

Kultura picia w Polsce - jak zmieniała się na przestrzeni lat?

Spożycie alkoholu w Polsce

Pomimo dużej dostępności różnych typów i gatunków alkoholu, dla współczesnego klienta podstawowym wyborem jest piwo. Według danych CBOS z 2019 roku statystycznie każdy Polak wypijał 194 puszki lub butelki piwa o pojemności 0,5 l, co w przeliczeniu odpowiadało 5,34 l czystego alkoholu. Do tego dochodzą inne trunki, w tym wódka czysta i smakowa, whisky, wina oraz inne napoje alkoholowe, których łączne roczne spożycie w przeliczeniu na czysty alkohol, na jedną osobę, również wynosiło około 5 l. Zgodnie z tymi danymi współczesny Polak spożywa niemal dwa razy więcej czystego alkoholu niż jego odpowiednik w latach 60 XX wieku, a to przecież czasy PRL-u były kojarzone z masowym pijaństwem.

Według oficjalnych danych (PARPA), w ostatnich 30 latach ilość wypijanego przez Polaków piwa wzrosła przeszło dwukrotnie, z 38,1 l na osobę w 1993 roku do 97,1 l na osobę w 2019 roku.

Co Polacy piją najchętniej?

Pod względem kwotowej wartości sprzedaży bezapelacyjnym liderem na polskim rynku alkoholu jest piwo. Według danych zebranych przez agencję badawczą NIELSEN, w 2018 roku Polacy na piwo wydali blisko 17 mld złotych i to bez uwzględnienia piwa oferowanego przez sektor gastronomiczny czy sprzedawanego podczas imprez masowych. Co warte podkreślenia, w ostatnich latach zauważalnie rośnie dynamika sprzedaży piwnych specjalności. Piwa smakowe, rzemieślnicze i bezalkoholowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem konsumentów. Wystarczy zaznaczyć, że tylko w 2018 roku odnotowano około 80-procentowy wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych. Piwa kraftowe są co prawda droższe od klasycznych lagerów oferowanych przez wielkie koncerny browarnicze, ale zapewniają inne wrażenia smakowe, a ich różnorodność zachęca do eksperymentowania i sięgania po kolejne.

Na drugim miejscu w sprzedaży plasują się różne gatunki wódki, w tym ciesząca się rosnącą popularnością tzw. wódka Premium, która jest częstym wyborem prezentowym i popularną alternatywą dla zagranicznej whisky. Ten ostatni typ mocnych alkoholi zajmuje trzecie miejsce na liście popularności, z zauważalną tendencją rosnącą. W 2018 roku na wódkę Polacy wydali około 11 mld złotych, a na różne gatunki whisky około 2,3 mld złotych. Na dalszych pozycjach uplasowały się wina stołowe i musujące, wermuty, brandy, różnego rodzaju likiery i rum, którego popularność wyraźnie rośnie.

Jaki alkohol najczęściej wybierają Polacy? W zdecydowanej większości jest to wciąż tanie piwo typu lager i wódka czysta lub smakowa. Rośnie jednak liczba osób chętnie sięgających po bardziej oryginalne trunki, w tym po napoje alkoholowe wyższej jakości, droższe i dotychczas dużo mniej popularne, czego przykładem jest whisky, różnego rodzaju piwa kraftowe, mocne alkohole sprowadzane z odległych zakątków świata, a także markowe wermuty i likiery.

Więcej piwa, mniej wódki

Zmiana w relacji spożycia alkoholi mocnych, przede wszystkim wódki, w stosunku do piwa to zauważalna tendencja ostatnich 30 lat i choć według danych GUS w 2019 roku spożycie wyrobów spirytusowych wzrosło o około 10 procent, a piwa spadło o około 11 procent, to jednak kultura picia jest współcześnie nieco inna niż kilkadziesiąt lat temu. Potwierdzeniem są policyjne dane z 2020 roku informujące o spadku liczby odprowadzeń do izb wytrzeźwień, a także o mniejszej liczbie osób podejrzanych o stosowanie przemocy w rodzinie, będących pod wpływem alkoholu.

Czy ma na to wpływ wyłącznie to, co piją Polacy? Tego nie wiemy. Widać natomiast, że choć spożycie alkoholu w Polsce rośnie, to jednak nie ma dramatycznego wzrostu liczby przestępstw popełnianych pod wpływem alkoholu. Według części przedstawicieli branży alkoholowej ma na to wpływ właśnie zmiana kultury picia. Być może pijemy więcej, ale niekoniecznie upijamy się na umór. Wielu Polaków chętniej sięga również po alkohole Premium, które są droższe. Przykładem jest piwo kraftowe, które stało się prawdziwym hitem ostatnich lat, szturmem podbijając półki polskich sklepów i na stałe wkraczając do oferty wielu lokali gastronomicznych.

Rośnie popularność alkoholi premium

Według badania przeprowadzonego przez agencję badawczą Puzzle Research w 2019 roku, około 20 procent ankietowanych, którzy piją alkohol, stwierdziło, że w ciągu ostatnich dwóch lat zmieniło swoje zwyczaje dotyczące spożywania alkoholu. Przemawiają za tym obserwacje przedstawicieli branży alkoholowej, którzy odczuwają wzrost zainteresowania klientów produktami oryginalnymi, z wyższej półki cenowej. Przykładami takich trunków są zarówno piwa smakowe, rzemieślnicze i bezalkoholowe, jak i alkohole mocne, w tym whisky oraz różnego rodzaju wódki czyste, rum i inne trunki dotychczas egzotyczne dla statystycznego konsumenta.

Polacy więcej podróżują, stają się bardziej zamożni i otwarci na nowości. To sprawia, że kultura picia stopniowo się zmienia i droższe napoje alkoholowe są dla nas bardziej dostępne. Tym samym takie produkty jak wódka Premium cieszą się coraz większym zainteresowaniem współczesnych, polskich konsumentów.

Korzystając z tej witryny, zgadzasz się na korzystanie z plików cookie. Możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie w dowolnym momencie, a także dowiedzieć się więcej na ich temat